Teresa Kok bersetuju dan 'berdiri teguh' di belakang Khalid Ibrahim untuk memanggil Sidang DUN Khas bagi meminta Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor 1959 sekaligus mengembalikan semula kuasa Sultan.


Bunyinya macam indah betul tuh...

Dengan mempunyai 27 orang ADUN DAP-PKR dan 8 ADUN PAS, gerombolan Teresa Kok sebenarnya kekurangan 3 lagi kerusi untuk mendapat majoriti 2/3 bagi membolehkan pindaan dilakukan. UMNO-BN menguasai 20 kerusi manakala 1 kerusi lagi adalah Bebas.

Apabila musuh Melayu-Islam seperti Teresa Kok tiba-tiba sahaja bersikap lunak dan membayangkan yang mereka adalah gerombolan yang menyayangi institusi kesultanan Melayu, sememangnya ada sesuatu yang tidak kena. Apatah lagi dengan memperluaskan kuasa Menteri Besar untuk campurtangan dalam urusan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, tanpa mengambil kira faktor Selangor adalah Negeri-Negeri Melayu Bersekutu!!!

Konon-kononnya nak mengembalikan kuasa Sultan seperti sebelum 1993.... tapi disertai juga dengan perluasan kuasa Menteri Besar. Sememangnya sangat aneh dan sangat luar biasa keazaman DAP untuk menghapuskan terus kesultanan di Malaysia.

Bila Istana Selangor mengeluarkan titah tuanku untuk siaran media, jenuh pulaklah nak berputar belit sebab titah tuanku bertentangan betul dengan apa yang diucapkan oleh Khalid Ibrahim dan Dr.Manuty. Konon-kononnya Khalid dibenarkan membuat perbincangan dengan SPA dan JPA tentang perlantikan SUK sedangkan titah tuanku ialah, Khalid Ibrahim dah terlebih lajak dalam hal tersebut.

Jadi, apabila Teresa Kok yang merupakan Pengerusi DAP negeri kekal dengan pendapatnya bahawa DAP akan berdiri di belakang Khalid Ibrahim berhubung pindaan Undang-Undang Tubuh, sememangnya ia tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk memulakan gerakan DAP untuk menghapuskan terus kuasa Sultan... dan caranya cukup mudah iaitu dengan memancing sentimen Melayu...

Nama Sultan digunakan tetapi sebenarnya kuasa itu untuk Menteri Besar... tang Menteri Besar tu ada slow sikit bunyinya....

0 Responses so far.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...