[pilihanraya]


Datuk Seri Najib Razak berkata, kekalahan pihak pembangkang bukan kerana tekanan Barisan Nasional (BN), sebaliknya disebabkan pelbagai pendekatan dan dakyah yang disebarkan mereka ditolak rakyat. 

Perdana Menteri berkata, pembangkang seharusnya menerima hakikat itu walaupun sebenarnya mereka lebih awal menjelajah ke seluruh negara untuk mengadakan ceramah, selain menyebarkan pelbagai isu dan menabur janji menerusi blog, emel dan SMS."Jika rakyat tidak sokong mereka dan trend didapati memihak kepada BN, ini bukan disebabkan kita menekan mereka (pembangkang), sebaliknya ini bererti rakyat menolak mereka. "Ia juga bermakna kempen mereka tidak diterima rakyat," katanya pada sidang media pada majlis Mesra Bersama Warga FELDA di Jengka 25 di sini, semalam. 

Beliau berkata demikian apabila ditanya mengenai dakwaan pembangkang yang memohon pengundi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau memberi undi simpati kepada mereka kerana mendakwa ditindas dan mangsa keadaan berikutan tindakan BN. 

Mengenai calon PAS, Hassanuddin Salim yang pernah dua kali kalah dalam pilihan raya, Perdana Menteri berkata, BN tidak akan memandang ringan terhadapnya, tetapi akan terus berusaha untuk meraih sokongan yang banyak. 

"Mereka ada perkiraan, jika letak calon seperti Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Naib Presiden PAS yang juga Pengarah Jentera Pilihanraya Pembangkang DUN Kerdau), yang pernah dua kali kalah dan jika kalah kali ketiga, tentunya berat untuk mereka mahu letakkan Tuan Ibrahim dalam hierarki kepimpinan mereka pada masa depan," katanya. 
Ditanya suasana berkempen pada pilihan raya kecil DUN Kerdau, Najib berkata: 
"Saya nampak mood baik, tetapi kita tidak boleh pandang ringan ancaman mereka yang menentang kita dan pastikan segala usaha yang patut dilakukan serta strategi kita tepat untuk pastikan kemenangan besar kepada BN," katanya. 

Sementara itu, menjelaskan lawatan beliau ke setiap negeri mulai bulan depan, Najib berkata, ia bagi memenuhi janji yang dibuat ketika Perhimpunan Agung UMNO tahun lalu. 

Beliau berkata, peringkat awal sudah bermula apabila mengadakan lawatan ke Kedah dan diteruskan ke pilihan raya kecil DUN Tenang, selain ke Belaga di Sarawak baru-baru ini. 

"Ia adalah siri lawatan ke negeri dan Timbalan Perdana Menteri juga akan melakukan lawatan sama," katanya. 

Mengenai sama ada ia mempunyai kaitan dengan Pilihan Raya Umum, Najib berkata: 
"Pilihan raya boleh diadakan pada bila-bila masa saja," katanya.



PAS meroyan hari ini dalam Harakah bahawa depa tak dapat gunakan pentas masjid untuk berkempen di PRK Kerdau ini .Ini berikutan JAIP akan mengambil alih semua pentadbiran masjid untuk sementara dan dipantai oleh Pegawai Agama Islam Daerah .,

PB menyokong arahan dikeluarkan JAIP ini kerana sudah diketahui umum bahawa setiap PRK , PAS akan cuba menggunakan masjid sebagai pentas politik mereka sehinggakan menimbulkan perpecahan perpaduan dikalangan umat Islam .Arahan JAIP ini adalah untuk  mencegah perbuatan oleh pihak tidak bertanggunjawab memperlatkan masjid sebagai tempat menabur fitnah dan membenci sesama Islam .

Baru-baru ini semasa di PRK Tenang,  Sultan Johor sendiri murka dengan perbuatan sembahyang dua imam di sebuah masjid. 
Sultan Ibrahim bertitah perkara seperti itu harus dihentikan agar tidak timbul fitnah umat Islam di Johor telah berpecah-belah dan tidak bersatu-padu.

“Semua jemaah dalam masjid hendaklah hormati imam yang dilantik oleh saya. Tidak ada perbezaan bangsa, kedudukan atau fahaman politik dalam masjid.“Kedudukan atau fahaman politik tidak harus ada dalam masjid kerana kita menyembah tuhan yang sama iaitu Allah yang Maha Esa,”

Jadi , PB melihat tidak salah JAIP mengeluarkan arahan demikian kepada semua masjid di DUN Kerdau bagi menjaga kesucian rumah ibadat ini . Adakah kita mahu puak2 PAS  memperlakukan seperti ini ?

HINDARF HAPRAK!

Posted by redsemut at 9:16 AM 0 Comments


109 diberkas termasuk ketua mereka P Uthayakumar paling awal sekitar jam 8 pagi sewaktu beliau hendak keluar dari rumahnya di Pantai Hill Park. 

Perdana Menteri Datuk seri Najib Tun Razak yang ditanya wartawan mengenainya sewaktu lawatan sehari ke Kerdau di Pahang menyifatkan puak Hindraf cuba cetuskan publisiti buruk dikaca mata antarabangsa terhadap Malaysia menerusi tindak tanduk ini. 

Kepada penyokong Hindraf jika nak tunjukkan poster gambar Mahatma Ghandi bukan di Malaysia tempatnya, tunjuklah di India atau pergi balik India lah...kita dah muak lakonan puak Hindraf ni



Anwar dikatakan mengamuk sakan apabila dikatakan DNA lelaki 'Y' sama dengan DNAnya. Malam tadi beliau memangggil semua peguam yang mewakilinya iaitu Karpal Singh, Sankaran Nair dan beberapa peguam lagi bagi membincangkan bagaimana mereka nak memutarbelitkan fakta tersebut. Anwar dikatakan berang terhadap peguamnya kerana gagal menyoal balas saksi yang juga  pakar DNA. Diberitakan Anwar akan berjumpa dengan pakar DNA dari Australia bagi membincangkan apa yang harus dibuat bagi mematahkan fakta itu.


Anwar yakin mereka akan dapat mengenepikan fakta tersebut di akhir perbicaraan nanti.

Disini aku nak komen, kemana lagi kau nak lari Anwar satu Malaysia dah tahu kau yang meliwat Saiful walau apapun yang kau cakap rakyat tidak akan percaya kerana fakta yang kau nak sudah terbukti.
Hanya orang yang bodoh saja yang percaya kau tak meliwat. Siapa lagi yang kau nak mengadu, Ummi kata Resort Sungai Buluh sudah menunggu.



Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang dilaksanakan dalam PKR bersifat tidak telus dan penuh kerahsiaan hingga satu peringkat keputusannya boleh berubah mengikut kehendak Penasihatnya,Anwar Ibrahim.

laporan dari BERNAMA menyatakan Ahli Parlimen Wangsa Maju,Wee Choo Keong berkata,sehubungan itu,beliau tidak hairan dengan laporan awal oleh sebuah portal berita yang menyatakan Timbalan Presiden,Azmin Ali serta enam Wakil Rakyat PKR gagal mencapai KPI sewenang-wenangnya,dinafikan oleh parti berkenaan.sebagai parti milik peribadi Anwar dan konco-konconya boleh melakukan apa sahaja bagi tujuan mengaburi mata rakyat walaupun Penasihat PKR itu sering melaung-laungkan kepentingan mengamalkan ketelusan dan akauntabiliti.

“Bila kerajaan adakan KPI, PKR juga mahu adakan KPI. Kerajaan laksanakan KPI secara terbuka bagi semua rakyat tahu tetapi PKR lain.KPI mereka dibuat secara rahsia, tersembunyi dan tidak telus. Mereka hanya buat untuk politik, untuk mengaburi mata rakyat.Kata mereka KPI ini hanya untuk pengetahuan pucuk pimpinan. Kalau mereka benar-benar telus umumkan laporan awal mengenai KPI yang dibuat oleh PKR yang mana Azmin telah didapati gagal mencapai KPI ditetapkan,’’ katanya di pejabat konsensus bebas di sini hari ini.

Beliau mengulas penafian oleh PKR mengenai adanya KPI terhadap Azmin dan enam lagi pemimpin parti itu seperti mana disiarkan oleh sebuah portal berita semalam.Sebelum itu, portal yang sama menyiarkan berita mengenai laporan sebuah jawatankuasa khas mengenai kegagalan Azmin serta enam Ahli Parlimen PKR berkenaan mencapai KPI yang telah ditetapkan.Jawatankuasa khas tersebut diketuai oleh Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Nik Mahmood Nik Hassan.

Mengulas lanjut Choo Keong percaya dalam apa jua keadaan sekalipun,PKR tidak akan sesekali mendedahkan laporan KPI itu kepada rakyat.Dalam perkembangan sama, beliau mencabar PKR menetapkan KPI tertentu terhadap Anwar bagi menentukan sejauh mana keberkesanannya sebagai seorang pemimpin.

“Selain KPI sebagai pemimpin, Anwar juga harus menjalani proses KPI sebagai Penasihat Ekonomi Selangor. Kita mahu tanya apa pencapaian ekonomi Selangor setakat ini.Berapa bilion pelaburan yang dibawa ke Selangor. Perkara-perkara ini perlu dijadikan ukuran sejauh mana Anwar sebagai pemimpin dan Penasihat Kerajaan Selangor,’’ katanya lagi.

KPI juga katanya, perlu dilakukan terhadap sistem pemilihan parti itu pada tahun lalu kerana ramai di kalangan ahli serta pemimpin parti mendakwa perjalanannya tidak mengikut peraturan.Dalam pada itu, beliau menyelar tindakan PKR menetapkan KPI kepada semua bekas wakil rakyat PKR termasuk dirinya.

Kami tidak ada kena-mengena lagi dengan PKR. Kami wakil rakyat Bebas.Oleh itu jangan libatkan kami dalam urusan PKR sama ada secara langsung atau tidak langsung,’’ katanya.

KEPADA ANWAR BERANI KER TERIMA CABARAN WEE CHOO KEONG ???


Kelancaran Ummi berceramah berdasarkan fakta-fakta yang tepat membuatkan dakwaan Ummi Hafilda Ali terhadap Anwar Ibrahim, Samsidar Taharin dan Azmin Ali adalah benar walaupun penyokong tegar Anwar menafikannya. Sehingga kini ketiga-tiga mereka masih membisu tanpa sebarang kenyataan hanya sesekali terdengar dakwaan sinis dari Anwar Ummi adalah nyamuk baginya.

Tetapi harus diingat dalam masa yang sama betapa takutnya Anwar terhadap dakwaan Ummi yang penuh fakta tanpa sedikit pun kekeliruan. Beberapa blogger nyamuk pakatan rakyat membuat tafsiran bagi pihak Anwar menyatakan Ummi sudah tidak diterima keluarga adalah bohong belaka.

Apa pun yang paling menarik perhatian kenyataan Ummi adalah Allah tetap akan memberikan kemenangan besar buat yang benar dan yang teraniaya, sesungguhnya ALLAH MAHA MENGETAHUI, ALLAH MAHA MENDENGAR.Tiada jihab diantara langit dan bumi terhadap doa-doa orang yg teraniaya.


Allah Yang Maha kuasa, Maha Pengasih, dan Maha Penyayang, telah berfirman dalam al-Qur'an bahwa Dia dekat dengan manusia dan akan mengabulkan permohonan orang-orang yang berdoa kepada-Nya.
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ‌ۖ أُجِيبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ‌ۖ فَلۡيَسۡتَجِيبُواْ لِى وَلۡيُؤۡمِنُواْ بِى لَعَلَّهُمۡ يَرۡشُدُونَ (١٨٦)

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi-Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Q.s. al-Baqarah: 186).

Allah memiliki kekuasaan dan pengetahuan yang tiada batas. Dialah Pemilik segala sesuatu di seluruh alam semesta. Setiap makhluk, setiap benda, dari orang-orang yang tampaknya paling kuat hingga orang-orang yang sangat kaya, dari binatang-binatang yang sangat besar hingga yang sangat kecil yang mendiami bumi, semuanya milik Allah dan semuanya berada dalam kehendak-Nya dan pegaturan-Nya yang mutlak. Walau sepandai mana pun Anwar mengelak dengan menggunakan agen peguam handalnya seperti Karpal Singh dan Sankara Nair tidak mampu melebihi dari kekuasaan Allah.

Apa pun diminta adik Saiful sentiasa berdoa banyak-banyak kepada Allah kerana tiada hijab antara Allah dan doa orang yang teraniaya.



HINDRAF kini sudah kurang ajar dan mencarut.tak habis-habis lagi berkenaan buku interlok,mereka telah mengeluarkan satu video yang cukup memeranjatkan anda semua.nak tahu apakah video itu ????


bila saya ingin cuba menghuraikan berkenaan video dia atas,rakan saya blogger sayaFLYING KICK telah mengeluarkan isu yang sama.sila baca artikel di bawah ini.marilah kita bersatu untuk mempertabatkan Bangsa Melayu dan hancurkan misi HINDRAF untuk berkumpul di KLCC pada 27 februari ini

HINDRAF tidak sepatutnya dilayan sebagai sebuah kumpulan pembangkang kecil-kecilan lagi. Kecenderungan HINDRAF untuk mewujudkan ketegangan kaum dan melancarkan serangan ke atas orang Melayu serta masyarakat Malaysia yang mereka anggap sebagai musuh, bukan lagi satu perkara tersembunyi.

Terbaru,perhimpunan dan perarakan pada 27 Februari ini yang kononnya untuk mendesak kerajaan mengharamkan INTERLOK kerana didakwa menghina,ternyata satu alasan yang sangat cetek untuk menghalalkan perbuatan mereka.Apa yang mereka inginkan ialah, penghapusan orang Melayu sepenuhnya dan mereka diberikan kebebasan yang tiada hadnya.

Kumpulan ini seharusnya dilayan seperti pengganas komunis yang bermaharalela membunuh sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengan perjuangan mereka seperti pada zaman darurat dahulu. Tindakan lebih keras juga perlu diambil terhadap kumpulan ini seperti perlucutan hak kewarganegaraan dan kerakyatan mereka selain menghalau mereka terus dari Malaysia.

Apa yang mereka inginkan ialah berulangnya kembali Peristiwa Berdarah Babri yang menyaksikan puluhan ribu umat Islam India dibunuh sebelum masjid purba zaman Moghul dimusnahkan dengan alasan paling bingai, di tapak masjid itulah seorang dewa mereka telah dilahirkan. Tanpa sebarang bukti untuk menyokong dakwaan terbabit melainkan sebuah mimpi seorang pemuda, Masjid Babri yang berusia ratusan tahun diratakan, dan puluhan ribu umat Islam dibunuh secara kejam, termasuklah dibakar hidup-hidup di dalam gerabak keretapi.

Dalang utama kejadian tersebut adalah Bharatiya Jannata atau BJP yang menggunakan lambang hampir sama dengan HINDRAF malah menggunakan warna oren sebagai identiti mereka yang kononnya warna yang digalakkan dalam Hindu... yang menjadi masalahnya, sejak bila pula Hindu ada warna? Dan sejak bila pula Hindu merupakan sebuah agama yang berakidah satu kerana perkataan Hindu itu sendiri hanya wujud pada awal abad ke-18 menerusi lidah Inggeris yang tidak tahu apa agama sebenar penduduk di benua India selain Islam yang mereka lihat menyembah pelbagai berhala dan objek.

Sudah selayaknya,kumpulan tersebut bukan sahaja dibanteras, sebaliknya dikenakan hukuman yang berat. Kalau kumpulan-kumpulan sesat di dalam Islam boleh dikenakan tindakan keras sedangkan mereka tidak bersifat subversif, mengapa HINDRAF sekadar ditangani dengan penuh sopan santun walhal mereka kian menunjukkan belang subversif mereka yang tersendiri,terutama apabila khabar angin wujudnya pertalian Tamil Eelam Sri Lanka dengan kumpulan terbabit.

SILA LIHAT DI BAWAH.SAYA NAK BERITAHU ANDA SEMUA SUPAYA KITA INGAT KEMBALI APA YANG TERJADI


4 MELAYU YANG DI BUNUH OLEH LAWYER HINDRAF 



POSTER DI ATAS JELAS MENUNJUKKAN HINDRAF CUBA MEMBUNUH UMNO DAN MELAYU.MASIHKAH ANDA INGAT LAGI PERKARA YANG SAMA BERLAKU PADA 4 MELAYU DI BANTING YANG DI BUNUH DENGAN KEJAM OLEH LAWYER HIDRAF ??? SILA LIHAT MUKA DI BAWAH


ADAKAH INI YANG ANDA MAHU ???



RENUNG-RENUNGKAN LAH



Khalid Gagap mengesahkan beliau akan merombak pentadbiran negeri tetapi enggan memberikan butiran mengenai bila ia akan dilakukan.Khalid juga mengakui beliau telah mengadakan pertemuan dengan penyokong-penyokong kerajaan Dewan Undangan Negeri berhubung perkara tersebut bulan lalu.

“Kami akan lakukan,kemudian kami akan membuat pengumuman,” katanya.Khalid berkata pertemuan dengan penyokong-penyokong kerajaan itu diadakan untuk membincangkan cara memantapkan pentadbiran kerajaan negeri.

“Keputusan belum dicapai.Kami hanya boleh melakukannya sebaik sahaja semua selesai, macam (isu pelantikan) setiausaha kerajaan negeri,” kata Khalid kepada pemberita semalam

menurut laporan BERNAMA Menteri Besar Selangor berhadapan dengan tekanan agar menggugurkan pemimpin kontroversial DAP Ronnie Liu daripada jawatannya sebagai Exco Kerajaan Negeri.mereka tidak gembira dengan cara Ronnie Liu mengendalikan portfolio perumahan dan kerajaan tempatan, termasuk pengumuman dan kenyataan didakwa memperlekehkan dasar-dasar kerajaan negeri.

Khalid sebelum ini menjanjikan akan melihat perkara tersebut tetapi ini kali pertama beliau membayangkan rombakan barisan Exco Kerajaan Negeri.Ronnie Liu,yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Pandamaran berhadapan dengan siri kontroversi sejak tahun lalu termasuk keputusan berkaitan larangan penggunaan logo 1 Malaysia pada permis bisnes dan isu juga pengeluaran surat sokongan politik.Barisan Exco Kerajaan Negeri tidak mengalami perubahan sejak dibentuk Mac 2008.



Guan Eng marah betul hari ini pasal portfolio baru Hal Ehwal Bukan Islam  yang ditubuhkan oleh kerajaannya di mana beliau sendiri menjadi Pengerusi .  Bila   Muhkriz Tun Mahathir mempertikaikan penubuhan portfolio baru itu sebagai taktik parti itu untuk menarik undi rakyat , khalifah kesayangan puak2 parti cap bulan ini melenting dan menyuruh Muhkriz tanya mengapa di Perak ada portfolio itu juga.

Di Perak , ia berbeza sekali dengan P.Pinang di mana  Dr Mah Hang Soon  sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam. Tidak sama seperti di PP di mana Portfolio yang ditubuhkan Guan Eng khas untuk Hal Ehwal Bukan Islam sahaja .

Hari ini juga,  orang yang  arif tentang pentadbiran PP &  ditanya pasal Guan Eng tubuhkan portfolio ini telah pun bersuara.  Tan Sri Dr Koh Tsu Koon  mendakawa  pewujudan portfolio baru oleh kerajaan DAP Pulau Pinang bagi menguruskan hal ehwal agama bukan Islam  hanya untuk mencari publisiti.

Koh, Presiden Gerakan dan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang berkata ketika beliau memimpin kerajaan Barisan Nasional (BN) di negeri itu “kita sebenarnya telah mengendalikan isu-isu bukan Muslim tanpa mewujudkan porfolio berkenaan.

“Beliau (Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng) sebenarnya membuat ini sebagai mencari publisiti,” katanya pada sidang media di ibu pejabat parti Gerakan di sini hari ini.

Beliau berkata malah ketika beliau menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, kerajaan negeri berjaya menangani isu-isu berkaitan agama bukan Islam dan “sering menghubungi dan membantu badan-badan agama lain dalam apa sahaja bantuan yang mereka perlukan.”

“Bukan kita kata tidak perlu, cuma dia nak buat publisiti dan apa yang saya hendak katakan tanpa portfolio pun kami telah berjaya menjalankan tugas tersebut,” katanya mengulas penubuhan portfolio khas bagi menguruskan hal ehwal bukan Islam yang membabitkan agama Buddha, Taoisme, Kristian, Sikh dan Hindu oleh Lim pada Rabu lepas.

Koh berkata, walaupun pewujudan portfolio itu terletak di bawah budi bicara kerajaan Pulau Pinang, penubuhannya masih dilihat sebagai sekadar mencari publisiti kerana ia adalah dalam bidang kuasa kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri, kecuali Lim gagal menanganinya.

“Apabila kita menjalankan tugas (mengenai hal ehwal agama) di bawah tugasan sebagai seorang Ketua Menteri atau Perdana Menteri atau Menteri di Jabatan Perdana Menteri, adakah kita masih perlu membuat publisiti seumpama ini,” katanya. — Bernama


Bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata umat Islam wakil mempertahankan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung larangan menyamakan Islam dengan agama lain.

Dr Mohd Asri ini, semua pihak tidak kira fahaman politik harus mengambil tindakan itu kerana "soal persamaan nilai adalah soal akidah".

"Kenyataan PM bahawa umat Islam tidak boleh menyamakan antara Islam dengan agama lain di sudut akidahnya adalah sesuatu yg benar. Sesiapa yang menyanggahi kenyataan itu merosakkan imannya," kata Dr Asri.

Dalam kenyataannya semalam, Dr Asri berkata, memang benar Islam menghormati agama lain, tetapi tidak mengiktiraf persamaan dengannya di sudut kewahyuan dan kedudukannya di sisi Allah.

Najib semalam dilaporkan berkata beliau menghormati agama lain yang diamalkan di negara kerana ia mempunyai hak di segi undang-undang dan Perlembagaan Negara tetapi tidak boleh disamakan dari segi akidahnya.

Meminta supaya tiada salah faham, Najib berkata beliau tidak bermaksud menidakkan atau merendahkan agama lain, cuma membezakannya daripada segi akidah bahawa "kefahaman mengenai pluralisme ini salah dari segi agama Islam".



Tidak ada apa yang tersembunyi lagi di kalangan anak-anak Sarawak, terutamanya yang berpengkalan di luar negara seperi salah seorang pengguna Facebook di bawah yang menyampaikan api-api ravolusi ke atas negeri yang dipimpin oleh pemimpin paling lama memerintah negeri di Sarawak.

By Charles Santiago We saw images of people in Tahrir Square crying, laughing, kneeling and kissing the ground as news of Egypt’s dictator, Hosni Mubarak’s, resignation spread. Pr...
a few seconds ago ·  ·  · Share



Ini menunjukkan kepada kita bahawa Mesir menjadi medan rujukan puak-puak ini yang telah lama mahukan Taib Mahmud supaya berundur.

Harap mesej yang tersampai tidaklah umpama taufan dan ia ditanggapi tidaklah seperti melayan bayu petang.

Setiap kita mahukan pentadbiran yang lebih baik, maka manifestasi seperti yang ditunjukkan oleh sesetengah pengguna Facebook yang sebelum ini digunakan di Mesir, kali ini di pergunakan di Sarawak.


Rabu, peguam Karpal Singh dan Gobind Singh Deo tarik diri daripada menyertai prosiding Suruhanjaya Di Raja yang sedang menyiasat punca kematian Teoh.
Alasan kedua-dua beranak itu serta keluarga mendiang berbuat demikian kerana permohonan mereka supaya Tan Sri James Fong digugurkan sebagai Pengerusi suruhanjaya itu tidak berjaya.
Pada Khamis, Kerajaan negeri Selangor serta peguamnya turut menarik diri.
Alasannya pula kononnya pendirian tidak konsisten Peguam Negara yang menyediakan kakitangannya sebagai pegawai pengendali sedangkan pada masa yang sama membuat permohonan semakan terhadap keputusan terbuka inkues awal bulan lalu.
Pening juga melihat sesetengan pihak cuba mengaut kepentingan politik daripada Teoh yang meninggal dunia selepas ditemui ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.
Sebelum ini, inkues mencari punca kematian setiausaha politik anggota exco Selangor, Ean Yong Hian Wah, itu juga samar-samar sehingga memaksa kerajaan menubuhkan suruhajaya berkenaan.
Semua orang tahu sejak awal lagi pembangkang khususnya cukup suka dengan idea penubuhan Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat kes-kes tertentu yang didedahkan mereka kononnya untuk menegakkan keadilan.
Malangnya, apabila kerajaan bersetuju menubuhkan suruhanjaya dalam kes Teoh, ada pula yang sengaja tarik diri dan tidak mahu terbabit padahal mereka juga sebelum ini beria-ia mahukan suruhanjaya berkenaan.
Nampak sangat kes Teoh sudah hampir sampai ke penghujungnya apabila suruhanjaya itu kelak akan mengemukakan keputusan prosiding mencari punca kematian Teh kepada kerajaan.
Barangkali Karpal, Gobind dan kerajaan Selangor sudah tahu mereka tidak dapat apa-apa keuntungan lagi daripada kes tersebut.
Ibarat 'menghabiskan boreh' saja, lebih baik tarikh diri awal-awal daripada malu dan kecewa dengan keputusan suruhanjaya itu nanti.
Inilah yang rakyat masih belum sedar betapa banyak isu sengaja dipolitikkan pembangkang dan pihak tertentu termasuk mengaitkan orang yang sudah mati.
Paling kasihan keluarga mendiang Teoh kerana mereka akhirnya jadi mangsa keadaan.
Memang kes kematian Teoh dalam keadaan misteri perlukan jawapan tetapi mereka tidak wajar membiarkan diri mereka dijadikan mainan politik semata-mata.
Kerajaan juga mahukan keadilan tetapi perlu ikut lunas undang-undang.
Lagipun kerajaan Malaysia sudah melayan keluarga mendiang dengan adil termasuk meluluskan permohonan berhubung penggunaan nama Teoh bagi anak yang dilahirkan tunang mendiang, Sioh Cher Wai pada 22 Februari tahun lalu.
Lepas ini tidak tahu apa lagi nak dikatakan puak-puak ini setelah selesai prosiding suruhanjaya nanti.
Yang pasti, mereka tentu tidak menerima bulat-bulat apa diputuskan suruhanjaya tersebut.

Mantan Ketua Polis Negara (KPN), Tun Hanif Omar mengakui beliau yang mendesak mantan Perdana Menteri,Tun Dr Mahathir Mohammad supaya menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam Operasi Lalang 1987.
Hanif juga berkata, Mahathir dan timbalannya ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah menyuarakan cadangan untuk menghapuskan ISA, tetapi beliau yang menghalang mereka.
“Saya yang menghalang mereka (Mahathir dan Anwar) daripada menghapuskan ISA,” kata Tun Hanif ketika bercakap sebagai salah seorang ahli panel forum Cabaran Semasa sistem Demokrasi dan Perlembagaan Negara Malaysia ke Arah Pencapaian Wawasan 2020 di bangunan parlimen, Khamis.
Menurut Hanif, cadangan memansuhkan ISA itu dikemukakan oleh Anwar dalam mesyuarat keselamatan sebelum beliau bersara sebagai Ketua Polis Negara.
“Anwar kata kita patut mansuhkan ISA dan Tun Mahathir kata okay. Tetapi saya menasihatkan kedua-duanya supaya menimbang semula keputusan itu demi keselamatan negara.
“Tun Mahathir sejak awal sentiasa konsisten membantah ISA. Sebaik Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, saya diingatkan oleh Tun Musa Hitam (yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri) supaya jangan bangkitkan isu ISA kerana Dr Mahathir tak suka,” kata Hanif.
Baru-baru ini pembangkang mempersalahkan Mahathir dalam Operasi Lalang 1987 di mana 104 orang, termasuk Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng ditahan di bawah ISA.


Hanif menjelaskan peristiwa berdarah yang berlaku apabila prebet Adam Jaafar mengamuk pada 1987, mendorong beliau mempertahankan Akta ISA kerana situasi ketika itu di luar kawalan.
“Dr Mahathir pada mulanya membantah. Tetapi dia mengalah apabila saya menegaskan, sekiranya kita tidak bertindak tegas, peristiwa lebih serius daripada 13 Mei 1969 boleh berlaku.
“Adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai Ketua Polis Negara ketika itu untuk menjamin keselamatan negara. Sebagai Ketua Polis saya patut menurut arahan Perdana Menteri, tetapi kesetiaan saya bukan kepada Perdana Menteri tetapi kepada undang-undang,” katanya.
Terdahulu, Mahathir yang juga salah seorang panel forum berkenaan, berkata, beliau memang pernah menyokong supaya ISA dihapuskan, tetapi setelah mendapat nasihat daripada KPN dia yakin akta itu perlu demi keselamatan negara. Bagaimanapun dia bersetuju supaya beberapa perubahan dibuat.
“ISA perlu dalam keadaan tertentu, tapi jangan disalahguna dan jangan tangkap orang tanpa sebab,” katanya.
Dalam perkembangan lain, Mahathir berkata, perlembagaan negara adalah adil dan tidak memihak kepada sesiapa tetapi ada kalanya perlu dipinda untuk permudah perlaksanaan majukan negara.
“Tapi ada perlembagaan yang tak boleh dipinda, terutama hak rakyat. Oleh itu kita kena bijak elak halangan-halangan yang ada dalam perlembagaan untuk menjayakan Wawasan 2020,” katanya.
Tun menganggap tuduhan bahawa Malaysia tidak mengamalkan demokrasi, sebagai tidak berasas. Katanya perubahan lanskap politik membuktikan sistem demokrasi di negara ini adil.
“Apakah sepanjang 53 tahun kerajaan kita tak demokratik? Pada pilihanraya umum PRU 2004 kita menang lebih 90% dan pada 2008 rakyat berpendapat mempunyai parti lawan itu penting maka pada ada 2008 kita tak dapat satu pertiga kerusi Dewan Rakyat.
“Ini menunjukkan rakyat mempunyai pilihan. Sistem demokrasi kita tepat, iaitu kuasa diberi kepada rakyat memilih siapa mereka nak. Tetapi demokrasi bukan sistem yang sempurna kerana kita memberi rakyat hak memilih.
“Tetapi kadangkala rakyat tidak cekap memilih atau dipengaruhi sentimen dan putar-belit,” katanya.
Tun berkata, salah satu kecacatan sistem demokrasi ialah disebabkan rakyat merasakan mereka berhak memilih, mereka juga rasa berhak membuat demonstrasi dan menjejaskan ekonomi.
Menjawab cadangan Ahli Parlimen Pasir Pas, Datuk Ibrahim Ali, ketika sesi soal balas, Mahathir berkata dia bersetuju supaya tempoh perkhidmatan seseorang Perdana Menteri dihadkan kepada antara lapan hingga 10 tahun.
“Tahun pertama baru nak belajar. Pemimpin baru nak mula mempelajari selok belok pemerintahan. Tahun kedua pula dia merangka dan menyusun program manakala tahun ketiga untuk melaksanakan apa yang dirancang.
“Manakala tahun keempat sudah nak kena bersedia untuk pillihanraya akan datang pula. Jadi mana nak sempat nak lakukan apa yang dirancang.
“Mungkin halangan kita untuk majukan negara ialah kerana kita terlalu tumpukan perhatian kepada politik untuk mengekalkan kepimpinan,” katanya dalam nada berseloroh.
Katanya cadangan mengehadkan perkhidmatan Perdana Menteri itu boleh dipertimbangkan kerana jika tempoh kuasa Perdana Menteri dihadkan, contohnya cuma untuk satu penggal, ia tidak membolehkan seseorang pemimpin itu melakukan tugas dengan efisyen dan gagal melaksanakan apa yang dirancang,” katanya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...