Semasa Majlis Mesra Bersama Rakyat di Dataran Niaga, Felda Cempelak di Labis malam tadi, Anwar Ibrahim telah menuduh bahawa Umno dan Barisan Nasional sanggup membelakangkan perundangan negara demi menjayakan agenda politik jijik pimpinan mereka.

Beliau juga berkata :-

"Pagi tadi Menteri Besar mengadap Tuanku Sultan dan Tan Sri Khalid (Ibrahim) diberitahu baginda tidak masuk campur dalam perlantikan ini. Jadi sekarang mudah bagi Menteri Besar untuk terus berunding dengan SPA (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam) untuk selesaikan masalah ini," kata Anwar.
Putar belit dan dakwaan Anwar Ibrahim itu jelas bercanggah dengan laporan berita yang mengatakan bahawa Sultan Selangor murka dan berkecil hati ekoran sikap pentadbiran Abdul Khalid yang mempertikaikan dan enggan menerima pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai SUK yang telah diperkenankan oleh baginda.

Di antara laporan tersebut :-

Menurut Mohamad Munir, semasa perjumpaan Sultan Selangor dengan Menteri Besar hari ini, baginda ada bertanya mengapa kerajaan negeri tidak mahu menerima pelantikan Mohammed Khusrin sebagai SUK.

‘‘Tuanku ada bertanya, mengapa tidak suka Khusrin, adakah dia ada melawan tetapi Menteri Besar tidak kata apa-apa,” katanya.

Beliau juga berkata baginda dilaporkan bertitah, tindakan sebegitu boleh menjatuhkan moral dan kredibiliti serta integriti calon yang telah dilantik, di samping mewujudkan suasana yang tidak baik dalam perkhidmatan awam Negeri Selangor.

Anwar Ibrahim berbohong lagi!

Penulis simpati kepada penduduk di Felda Cempelak, Labis kerana telah diberi informasi yang salah terhadap isu Khusrin Munawi.

Isu SUK negeri Selangor begitu senang dimanipulasi terutamanya jika kita tidak faham tentang kronologi isu dan klaus-klaus di dalam Perlembagaan. Ianya ibarat telur dan ayam, siapa yang dahulu?


Satu perkara pokok yang rakyat mesti faham ialah isu SUK negeri adalah disebabkan oleh kesalahan kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor yang tidak mahu mematuhi undang-undang! Merekalah penyebab kepada bermulanya krisis yang berlaku sekarang.

Perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor adalah di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam di peringkat Kerajaan Persekutuan. Bab 3 LII (1) Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor menyebut:

“Maka hendaklah diwujudkan jawatan Setiausaha Kerajaan, Penasihat Undang-Undang Negeri dan Pegawai Kewangan Negeri; dan perlantikan ke jawatan-jawatan itu hendaklah dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan dari kalangan anggota mana-mana perkhidmatan awam yang relevan.”

Dan apabila kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mengingkari dan mencabuli undang-undang di atas, merekalah pihak yang sepatutnya membetulkan kesalahan mereka dan bukan berdolak-dalih seperti sekarang.

Tetapi mereka tidak berbuat demikian dan mengharapkan agar rakyat terlupa dengan perkara asas ( Bab 3 LII (1) Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor) yang telah mereka cabuli sejak hari pertama isu ini bertukar menjadi krisis perlembagaan.

Malah, tindakan Khalid Ibrahim yang akan mengadakan sidang tergempar DUN juga merupakan satu tindakan terdesak tetapi tidak ada kick nya kerana menunjukkan Khalid Ibrahim engkar kepada Perlembagaan Persekutuan dan gila kuasa.

Kerana itulah beliau menyelitkan juga agenda kuasa kepada Sultan Selangor sebagai agenda di dalam sidang tergempar tersebut. Sungguh pathetic kerana sekarang pun Khalid Ibrahim sudah melawan Sultan beliau sendiri!

0 Responses so far.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...